Visos teisės saugomos. © 2004-2017
Registratūros telefonai:
Vilniuje: +370 5 _2722241
Kaune: +370 37 _223139
Klaipėdoje: +370 61 _218967

Dieta? Ne, gyvenimo būdas!

Kas pavasarį atsiranda vis naujų dienų (arba prisimenamos senos). Vienos primygtinai ragina pamiršti angliavandenius, kitos – išbraukti iš meniu riebalus, trečios – išvis mesti valgyti. Kalbamės su Žvėryno natūralios medicinos centro vadove gydytoja Jelena Tulčina.

Dietų kūrėjai moko, jog pakanka liautis valgius vienus ar kitus produktus, ir po dviejų ar trijų savaičių turėsitė liekną taliją. O jūs sakote, jog dietos nesuderinamos su sveika mityba.

Žinoma, nesuderinamos. Kone visos jos kalba apie tam tikrą periodą, kuriam pasibaigus, bus vėl galima kimšti be saiko. Arba bent jau jų besilaikančios nori taip tikėti. Negi niekada negirdėjote, kaip jos sako: „Va, tik dieta baigsis, galėsiu kimšti kiek panorėjusi“. Esminis žodis čia – kimšti, vadinasi, grįžti prie senųjų mitybos įpročių, kurie ir padėjo mums sustorėti! O juk valgymo kultūra turi būti gyvenimo būdo dalis.

Ką turiu omeny kalbėdama apie kultūrą? Viso labo tai, kad 80 proc. suvalgomo maisto turi būti augalinės kilmės. Kitus 20 proc. privalo sudaryti baltymai ir riebalai.

Dieta – nelogiškas mėginimas spręsti nutukimo problemą. Ir pirmiausia dėl to, kad ji numato labai laikinus apribojimus, po kurių galima grįžti prie ankstesnių nuodėmių. O juk, pavyzdžiui, egzistuoja slapta alergija maisto produktams, kurią galima nustatyti maisto netoleravimo testu ir panašiai.
Taigi esmė – išlaikyti minėtąją 80 ir 20 proc. proporciją ir rinktis būtent jums tinkamus produktus, kurie neprovokuos alergijos. Tada lieknėti seksis be jokių drastiškų dietų, žadančių, jog per tris dienas galima atsikratyti svorio, kuris kauptas trejus metus, o paskui vėl galėsite apsiryti.
Tačiau tokia metodika turi tapti gyvenimo būdu.

O stebuklingi maisto papildai, žadantys, jog juos vartojant bus galima valgyti viską ir lieknėti? Arba apetitas dings ir valgyti nesinorės?


Tokios panašios priemonės pagauna mus labai pigiai – žadėdamos stebuklą. Tačiau nėra preparato, kurį vartosi, kimši ką panorėjęs ir vis tiek lieknėsi. Nėra lengvų stebuklų, kuriais viliojami tinginiai. Iš esmės nesu papildų priešininkė, tačiau reikia išsiaiškinti, ko organizmui iš tiesų trūksta ir ar jis toleruos būtent tą medžiagą (čia efektyvus vegetatyvinis rezonansinis testas). Be tokio tyrimo net geriausi vitaminai ar papildai gali būti vartojami be prasmės ir efekto.

Pavyzdžiui, po man atlikto testo paaiškėjo, kad nakvišos, kuri dažnai siūloma kaip universali priemonė visoms moterims, mano organizmas nepriima. Tai kokia būtų buvusi nauda, jei būčiau ją gėrusi?! Papildų ir vitaminų vartojimas turi būti tikslinis, o ne todėl, kad vakar per televizorių rodė naują reklamą.

Kad ir kokios įvairios būtų dietos, kai kurie esminiai momentai nesikeičia. Produktų derinimas, skysčių vartojimas, nevalgymas po 18 ar 19 valandos. Atrodo, visi tai žino, bet vis tiek daro klaidų. O gal šie postulatai jau paseno?


Yra įvairių nuomonių, tačiau mano, kaip gydytojos, logikai, produktų derinimas yra priimtinas. Principas paprastas: angliavandeniai nevartojami su baltymais (kruopų, košių, bulvių, duonos nemaišome su mėsa). Daržovės dera prie visko, o vaisiai – atskiras patiekalas, juos geriausiai valgyti pusė valandos prieš valgį, būtent tiek laiko pakanka jiems suvirškinti.

Iki devynioliktos valandos vėliausiai valgymą reikia baigti. Nes per dieną organizmas pavargsta nuo maisto, imuninė sistema – taip pat. Jei jaučiatės labai alkanas, suvalgykite kokį vaisių. Per kelias savaites tvarkingos mitybos susiformuos nauji įpročiai ir alkis nebekamuos.

Dėl skysčių – 2 litrai vandens per dieną – fiziologinis poreikis. Gėrimas taip pat turi savo tvarką: 10–15 minučių prieš valgį, praėjus pusvalandžiui – jei valgėte vaisių, po 1,5 valandos – jei kruopų ar pan. Po mėsos gerti galima ne anksčiau kaip praėjus 2 valandoms. Labai svarbu gerai kramtyti, jog išsiskirtų pakankamai seilių, nes virškinimas prasideda dar burnoje ir būtent čia pradeda virškintis angliavandeniai, o baltymai tik susmulkinami, jie virškinami skrandyje.
Badavimas leidžia imuninei sistemai pailsėti, o organizmui atsikratyti maisto atliekų. 1–3 bado dienoms galima ryžtis be specialisto priežiūros, pakanka gerti skysčių ir atlikti žarnyno valymą. Iškrovos dienoms, kurių metu valgomas tik vienas produktas, nepritariu: organizmui kenkia monotonija, be to, nuolat besikartojantis, net ir geriausiai tinkamas produktas gali sukelti alergiją.

O kaipgi sportas? Ar be jo galima sulieknėti? O masažai, kūno įvyniojimai, kitos procedūros?

Suderinus mitybą pagal maisto netoleravimo testo rezultatus, sulieknėti galima ir be sporto. Tačiau jis padeda pastangrinti ir modeliuoti kūną, priversti, kad organizme išsiskirtų kalcis (tada nereikės jokių papildų ar stebuklingų maisto produktų). Bet jei lieknėsi tik sportuodamas, nesutvarkęs mitybos, nieko gero nebus. Varinėsi po organizmą užterštą limfą ir tiek. Masažai, kūno įvyniojimai, limfodrenažas – tik malonumas ir kūno formų modeliavimas. Be mitybos korekcijos sulieknėti nepavyks – koks skirtumas, į kurią pusę masažuotojo rankos perstums riebalų žiedus?!


Ar realu atsikratyti antsvorio visam gyvenimui? Ar tai dar vienas reklamos triukas?


Realu. Jei tik žmogus suvoks, kad jis gyvena ne tam, kad valgytų. Negalima perpildyti automobilio degalų bako, bet lygiai taip pat negalima perkimšti virškinamojo trakto maistu. Jo reikia tiek, kad patenkintum energijos poreikį – nei daugiau, nei mažiau. 300 gramų – maždaug tiek, kiek telpa rieškučiose, – vienos porcijos norma.

Priešingu atveju organizmas, užuot palaikęs gyvybines jėgas, pats jas eikvos virškinimui. Jausitės ne tik apsnūdęs, bet ir apsunkęs, stipriai plaks širdis. Dėl organizmo užterštumo, virškinant netinkamą maistą, susilaiko vanduo, kad tirpintų tuos toksinus, ir svoris auga vėl.

Kokios, Jūsų nuomone, didžiausios dietos klaidos?


Išgirdus ar perskaičius apie naują dietą, pulti jos laikytis be atodairos
Pirkti ir vartoti preparatus, padedančius lieknėti, nenustačius, ar jie tinka būtent jums.
Visą dieną badauti, o vakare atlyginti sau už kančias sočia vakariene.
Baigus dietą grįžti prie ydingos mitybos.
Tikėtis stebuklo ir galvoti, kad kažkas kitas jį už jus padarys. Net didžiausi turtuoliai negali nusamdyti žmogaus, kad lieknėtų už jį! Taigi ir jums reikės stengtis pačiai.

Susisiekite

Naujienų prenumerata

Programa "90 dienų"